PENGARUH PENDEKATAN INKUIRI TERBIMBING DIPADU DENGAN DIAGRAM ALIR TERHADAP TINGKAT PEMAHAMAN DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI IPA SMA MUHAMMADIYAH JAYAPURA PADA MATERI LAJU REAKSI

FEBRIAN ANDI HIDAYAT

Abstract


this study aims to determine the influence of guided inquiry approach combined with a flow diagram of the level of student understanding and of the student learning outcomes, and the improving student learning outcomes after learning use of guided inquiry approach combined with a flow chart. The results showed that : (1) a significant difference between guided inquiry approach combined with a flow diagram of the level of understanding of students with count of sig. 0,000 < 5 %, as well as the influence of 98.6%. (2) a significant difference between guided inquiry approach combined with a flowchart of the learning outcomes 1, 2, and 3 with sig. of count 0.000 < 5 % with the average percentage of the influence is 67.8 %. (3) an increase in the average learning outcomes of students from all three meetings, including in the medium category with a value of n-Gain an average of 0.616

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Djarwo, Catur Fathonah. (2012). Pengaruh Diagram Alir dalam Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Kualitas Proses dan Hasil Belajar Siswa SMA Laboratorium Universitas Negeri Malang Pada Materi Pokok Laju Reaksi. Tesis, Jurusan Pendidikan Kimia, Program Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Iriyanti, N. P. (2012). Identifikasi Miskonsepsi Pada Materi Pokok Wujud Zat Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Bawang Tahun Ajaran 2009/2010. Jurnal Pendidikan Kimia , 8-13.

Pribadi, B.A. (2009). Model Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Dian Rakyat.

Purba, M. (2006). Kimia untuk SMA Kelas X. Jakarta: Erlangga.

Purtadi, S. (2003). Analisis Miskonsepsi Konsep Laju dan Kesetimbangan Kimia Pada Siswa SMA. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Sanjaya, W. (2009). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sugiyono. (2006). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Suparno, P. (2005). Miskonsepsi dan Perubahan Konsep Pendidikan Fisika. Jakarta: Grasindo.

Tayubi, R.T. (2005). Identifikasi Miskonsepsi pada Konsep-konsep Fisika Menggunakan Certainty of Response Index (CRI). Bandung: UPI.

Winataputra, dkk. (2008). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka




DOI: https://doi.org/10.31957/jipi.v5i1.235

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 JURNAL ILMU PENDIDIKAN INDONESIA