Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Question Student Have (Qsh) Terhadap Hasil Belajar Kognitif Pada Materi Elektrokimia

ANSOR FIRMAN SAPUTRA, BIMO BUDI SANTOSO, CHRISTIANA NIKEN LARASATI

Abstract


This study aims to determine the effect of the Cooperative Question Question Have (QSH) type of learning model on cognitive chemistry learning outcomes in Electrochemical material. The research methodology is a type of quasi experiment with a sample of class X students of SMK Negeri 2 Manokwari. The results showed that there was an effect of the QSH type learning model on cognitive chemistry learning outcomes in Electrochemical material at 22.4%. 


Keywords


Cooperative Learning; QSH; Cognitif; Electrochemistry

Full Text:

PDF

References


Allifah, N.A dan Hastuti,B.2013. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tour nament (TGT) dan Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Materi Pokok Hidrolisis Garam Kelas XI Semester 2 SMANegeri 4 Surakarta Tahun Ajaran 2012/2013” Jurnal Pendidikan Kimia (ISSN : 2337-9995,Vol.2,No 4).

Nelly dan Siregar T, Pengaruh penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Division (STAD) kimia terhadap keaktifan dan hasil belajar siswa kelas XI IPA SMA Negeri 1 Manokwari, Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 2(3) 10-19

Permendikbud No.81A tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal pendidikan (edisi oktober 2014).

Rusman. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru.Jakarta: PT Raja Grafindo Pustaka, 2013.

Robby Abdul Gani, 2016, Hubungan antara model pembelajaran kooperatif melalui metode eksperimen dengan motivasi dan hasil belajar pada materi pembiakan tanaman secara generatif siswa kelas X agribisnis SMK Negeri 7 jayapura, Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 4 (1) 34-43.

Silberman. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani,2006




DOI: https://doi.org/10.31957/jipi.v7i2.976

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.