THE DEVELOPMENT OF PHYSICS E-MODULES BASED ON PJBL STEM ON VECTOR ANALYSIS MATERIAL ON PARABOLIC MOTION

Authors

  • Victoria Dian Pratami Kurniawan SMA YPPK Teruna Bakti Jayapura, Indonesia, Indonesia
  • Yusuf Bungkang Universitas Cenderawasih, Indonesia
  • Albert Lumbu Universitas Cenderawasih, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31957/jipi.v10i2.2192

Keywords:

Physics E-module, PjBL STEM, Parabolic Motion, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the feasibility of developing PjBL STEM-based Physics e-modules and improving student learning outcomes using PjBL STEM-based Physics e-modules on vector analysis materials on parabolic motion. The research method used is R&D (Research and Development). The research sample consisted of 24 students. The results showed that the feasibility of the PjBL STEM-based Physics e-module on vector analysis material on parabolic motion obtained an average percentage of 92% with a very suitable category for use as a teaching material, and improving student learning outcomes with the n-Gain test obtained an average of 0 .77 with high category

Downloads

Author Biographies

Yusuf Bungkang, Universitas Cenderawasih

Program Studi Magister Pendidikan IPA

Albert Lumbu, Universitas Cenderawasih

Program Studi Magister Pendidikan IPA

References

Ardiansyah, Diella, & Suhendi. (2020). Pelatihan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Abad 21 Dengan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis STEM Bagi Guru IPA. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10 (1), 31-36. Diakses dari https://core.ac.uk/download/pdf/304760941.pdf;

Laisnima, L., & Siregar, T. (2020). Modul Pembelajaran Berbasis Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keterampilan Proses Peserta Didik pada Materi Redoks dan Sel Elektrolisis. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, Vol 8 no 2, hal 84-90;

Pujowati, M., Bungkang, Y., &Lumbu, A. (2020). Pengembangan Modul IPA Terpadu Berbasis Literasi Sains pada Materi Tekanan Zat. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, Vol 8, no 3, hal 124-129;

Oktavia, B., Zainul, R., Guspatni, & Putra, A. (2018). Pengenalan Dan Pengembangan E-Modul Bagi Guru- Guru Anggota MGMP Kimia Dan Biologi Kota Padang Panjang. Research Gate, 1-9;

Sendari, A. (2019). Tujuan Kurikulum 2013 di Balik Pro Kontra Penerapannya. Liputan6.com. Diakses dari https://www.liputan6.com/citizen6/read/3875318/tujuan-kurikulum-2013-di-balik-pro-kontra-penerapannya;

Siregar, T. (2020). Daring sebagai Kekuatan Sistem Pendidikan pada Kondisi Pandemi hingga Berkelanjutan. Dalam R. Sibarani, A. Liliweri, A. Pradhanawati, N, Yulianita, Sedarmayanti, T. Sendjaja, … T. Siregar, Paradigma Baru Sistem Pendidikan (hal. 149-164). Bandung: PT. Refika Aditama;

Siregar, T., & Patimah, S. (2021). Integrated IPA Module Based on Guided Inquiry on Materials Food Additives to Increase Learning Outcomes. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, Vol 9, no 3, hal144-152;

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya;

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung, Indonesia: Alfabeta;

Zakky. (2018). Tujuan Pendidikan Nasional Menurut Undang Undang, Tap MPRS dan Para Ahli. Zona Referensi llmu Pengetahuan Umum. Diakses dari https://www.zonareferensi.com/tujuan-pendidikan.

Downloads

Published

2022-05-24

How to Cite

Kurniawan, V. D. P., Bungkang, Y., & Lumbu, A. (2022). THE DEVELOPMENT OF PHYSICS E-MODULES BASED ON PJBL STEM ON VECTOR ANALYSIS MATERIAL ON PARABOLIC MOTION. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 10(2), 71–80. https://doi.org/10.31957/jipi.v10i2.2192

Citation Check