THE DEVELOPMENT OF PHYSICS E-MODULES BASED ON PJBL STEM ON VECTOR ANALYSIS MATERIAL ON PARABOLIC MOTION

Authors

  • Victoria Dian Pratami Kurniawan SMA YPPK Teruna Bakti Jayapura, Indonesia
  • Yusuf Bungkang Universitas Cenderawasih
  • Albert Lumbu Universitas Cenderawasih

DOI:

https://doi.org/10.31957/jipi.v10i2.2192

Keywords:

Physics E-module, PjBL STEM, Parabolic Motion, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to determine the feasibility of developing PjBL STEM-based Physics e-modules and improving student learning outcomes using PjBL STEM-based Physics e-modules on vector analysis materials on parabolic motion. The research method used is R&D (Research and Development). The research sample consisted of 24 students. The results showed that the feasibility of the PjBL STEM-based Physics e-module on vector analysis material on parabolic motion obtained an average percentage of 92% with a very suitable category for use as a teaching material, and improving student learning outcomes with the n-Gain test obtained an average of 0 .77 with high category

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yusuf Bungkang, Universitas Cenderawasih

Program Studi Magister Pendidikan IPA

Albert Lumbu, Universitas Cenderawasih

Program Studi Magister Pendidikan IPA

References

Ardiansyah, Diella, & Suhendi. (2020). Pelatihan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Abad 21 Dengan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis STEM Bagi Guru IPA. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10 (1), 31-36. Diakses dari https://core.ac.uk/download/pdf/304760941.pdf;

Laisnima, L., & Siregar, T. (2020). Modul Pembelajaran Berbasis Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keterampilan Proses Peserta Didik pada Materi Redoks dan Sel Elektrolisis. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, Vol 8 no 2, hal 84-90;

Pujowati, M., Bungkang, Y., &Lumbu, A. (2020). Pengembangan Modul IPA Terpadu Berbasis Literasi Sains pada Materi Tekanan Zat. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, Vol 8, no 3, hal 124-129;

Oktavia, B., Zainul, R., Guspatni, & Putra, A. (2018). Pengenalan Dan Pengembangan E-Modul Bagi Guru- Guru Anggota MGMP Kimia Dan Biologi Kota Padang Panjang. Research Gate, 1-9;

Sendari, A. (2019). Tujuan Kurikulum 2013 di Balik Pro Kontra Penerapannya. Liputan6.com. Diakses dari https://www.liputan6.com/citizen6/read/3875318/tujuan-kurikulum-2013-di-balik-pro-kontra-penerapannya;

Siregar, T. (2020). Daring sebagai Kekuatan Sistem Pendidikan pada Kondisi Pandemi hingga Berkelanjutan. Dalam R. Sibarani, A. Liliweri, A. Pradhanawati, N, Yulianita, Sedarmayanti, T. Sendjaja, … T. Siregar, Paradigma Baru Sistem Pendidikan (hal. 149-164). Bandung: PT. Refika Aditama;

Siregar, T., & Patimah, S. (2021). Integrated IPA Module Based on Guided Inquiry on Materials Food Additives to Increase Learning Outcomes. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, Vol 9, no 3, hal144-152;

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya;

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung, Indonesia: Alfabeta;

Zakky. (2018). Tujuan Pendidikan Nasional Menurut Undang Undang, Tap MPRS dan Para Ahli. Zona Referensi llmu Pengetahuan Umum. Diakses dari https://www.zonareferensi.com/tujuan-pendidikan.

Downloads

Published

2022-05-24