THE RELATIONSHIP BETWEEN GADGET USE AND DIGITAL LITERACY IN BIOLOGY EDUCATION STUDENTS OF HKBP NOMMENSEN UNIVERSITY

Authors

  • Gloria Sirait Universitas HKBP Nommensen, Indonesia
  • Nur Wardany Universitas HKBP Nommensen, Indonesia
  • Melfa Uli Magdalena Purba

DOI:

https://doi.org/10.31957/jipi.v12i3.3739

Abstract

Abstract: Technology and information have progressed quite rapidly, as seen from the emergence of gadgets
as a means of communication. Given the importance of digital literacy in responding to what is obtained
from the internet, the author wants to see how the relationship between the use of gadgets and digital literacy
in biology education students at HKBP Nommensen University Pematangsiantar. The sample was taken by
the purposive sampling method with students majoring in biology education at HKBP Nommensen
Pematangsiantar university as a sample. The purpose of this study is to analyze the relationship between the
use of technology and digital literacy in biology students HKBP Nommensen University Pematang Siantar
which often utilizes technology. The research method uses qualitative research methods and saturated
sampling strategies. Google Form surveys with Likert scale are used to collect data. Judging from the survey,
Generation Z is currently more dominant in watching videos than literate through e-books with a percentage
rate of 78.4%. The low digital literacy among Generation Z is influenced by the wrong use of gadgets. There
is a close relationship between digital literacy and the use of gadgets, namely using gadgets to find existing
sources to increase one's insight and ability to improve quality in oneself.


Keywords: gadgets; digital literacy, biology students, HKBP Nommensen University Pematang Siantar


Abstrak: Teknologi dan informasi mengalami kemajuan yang cukup pesat, terlihat dari munculnya gadget
sebagai alat komunikasi. Mengingat pentingnya literasi digital dalam menyikapi apa yang di dapat dari
internet maka penulis ingin melihat bagaimana hubungan penggunaan gadget dengan literasi digital pada
mahasiswa pendidikan biologi di Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar. Sampel diambil dengan
metode purposive sampling dengan mahasiswa jurusan pendidikan biologi di universitas HKBP Nommensen
Pematangsiantar sebagai sampel. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis hubungan antara
penggunaan teknologi dan literasi digital pada Mahasiswa Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
yang sering memanfaatkan teknologi. Adapun metode penelitian ini menggunakan metode penelitian
kualitatif dan strategi sampling jenuh. Survei Google Form dengan skala Likert digunakan untuk
mengumpulkan data. Dilihat dari survei tersebut bahwa generasi Z saat ini lebih dominan senang melihat
video daripada berliterasi melalui e-book dengan tingkat presentase 78,4%. Rendahnya literasi digital di
kalangan generasi Z dipengaruhi oleh penggunanan gadget yang salah. Terdapat hubungan yang erat antara
literasi digital dengan penggunaan gadget yaitu menggunakan gadget untuk mencari sumber -sumber yang
ada untuk meningkatkan wawasan serta kemampuan seseorang guna meningkatkan kualitas dalam dirinya.


Kata kunci: gadget; literasi digital; mahasiswa pendidikan biologi, Universitas HKBP Nommensen

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2024-10-05

How to Cite

Sirait, G., Wardany, N., & Purba, M. U. M. (2024). THE RELATIONSHIP BETWEEN GADGET USE AND DIGITAL LITERACY IN BIOLOGY EDUCATION STUDENTS OF HKBP NOMMENSEN UNIVERSITY . Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 12(3), 193–204. https://doi.org/10.31957/jipi.v12i3.3739

Issue

Section

Articles

Citation Check