STRATEGI PENCAPAIAN KOMPETENSI DASAR PADA ERA “NEW NORMAL†DI SD NEGERI INPRES KOYA TENGAH DISTRIK MUARA TAMI KOTA JAYAPURA
DOI:
https://doi.org/10.31957/jpp.v7i2.2991Abstract
This community service activity was carried out at Inpres Koya Tengah State Elementary School, Muara Tami District, Jayapura City with the aim of assisting teachers in determining strategies for achieving minimum competencies in the New Normal era at Inpres Koya Tengah State Elementary School, Muara Tami District, Jayapura City. The target audience for this activity are school principals, teachers, both class teachers and subject teachers at SD Negeri Inpres Koya Tengah, Muara Tami District, Jayapura City, including honorary teachers. The method we use in carrying out this activity is the lecture and mentoring method with systematically designed stages consisting of preparation, activity implementation and evaluation stages. This activity went well and gave positive results to the implementation of learning at SD Negeri Inpres Koya Tengah, Muara Tami District, Jayapura City, Papua.Â
Keywords: Strategi; Minimum Competency; New normal
Downloads
References
Ali A., C.S. Yuliana, dan R. Ristiani. 2023. Analysis of Ability to Prepare Learning Evaluation Minimum Competency Assessment (AKM) during the Covid 19 Pandemic at SD Negeri 3 Abepura, Jayapura City. Journal of Educational Analytics. 2(1): 131–140. DOI: 10.55927/jeda.v2i1.3162.
Ali A., Sukmawati, dan R. Ristiani. 2023. Analysis of diagnostic assessment on fulfillment of competency standards in the implementation of the 2013 curriculum emergency Covid 19 at Public Elementary School 3 Abepura, Jayapura City, Papua. Journal of Educational Analytics. 2(2): 157–166. DOI: 10.55927/jeda.v2i2.4063.
Diana I.N., dan H. Susilo, 2020. Kerjasama Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di Kelompok Bermain Mambaul Ulum Ilfi. J+ Plus Unesa. 9(2): 87-93. https://ejournal.unesa.ac.id/ index.php/jurnal-pendidikan-luar-sekolah/issue/view/1997.
Firmansyah, Y., dan F. Kardina. 2020. Pengaruh New Normal Ditengah Pandemi Covid-19 Terhadap Pengelolahan Sekolah Dan Peserta Didik. Buana Ilmu. 4(2), 99–112. DOI: 10.36805/bi.v4i2.1105.
Keputusan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 719/P/2020 Tentang Pedoman Pelaksanaan Kurikulum Pada Satuan Pendidikan Dalam Kondisi Khusus, 9 (2020).
Nengrum, T.A., N. Pettasolong, dan M. Nuriman, 2021. Kelebihan dan Kekurangan Pembelajaran Luring dan Daring dalam Pencapaian Kompetensi Dasar Kurikulum Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah 2 Kabupaten Gorontalo. Jurnal Pendidikan. 30(1): 1. DOI: 10.32585/jp.v30i1.1190.
Nugroho, M.R., dan Hadiwinarto. 2020. Evaluasi Strategi Pembelajaran Pada Era New Normal di SDIT Raudhatul Jannah Lubuklinggau. AT-TA’LIM: Media Informasi Pendidikan Islam. 19(2): 303–316. DOI: 10.29300/atmipi.v19.i2.3862.
Ramah. 2021. Portal berita tanah papua. https://arsip.jubi.id/papua-dua-distrik-di-kota-jayapura-zona-hijau-covid-19/
Sanjani, M. A. 2021. Pentingnya Strategi Pembelajaran Yang Tepat Bagi Siswa. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan. 10(2): 32–37. DOI: 10.37755/jsap.v10i2.
Saputra, N., V. Yustitia, M.T. Tobing, dan L. Ili, 2021. Strategi Pembelajaran Daring Sebagai Alternatif Proses Aktivitas Belajar Siswa SD Di Masa Covid-19. NATURALISTIC: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran. 5(2b): 911–920. DOI: 10.35568/naturalistic.v5i2b.1221.
Sarjana, K., M. Turmuzi, R.Y. Tyaningsih, U. Lu’luilmaknun, dan E. Kurniawan. 2022. Faktor-Faktor Penentu Keberhasilan Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika di Era New Normal. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 7(2): 309–316. DOI: 10.29303/jipp.v7i2.303.
Setiono, P., E. Handayani, Selvia, dan W. Widian 2020. Strategi Guru Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Covid-19 di Sekolah Dasar. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar. 3(3): 402–407. DOI: 10.33369/juridikdas.3.3.402-407.
Susiyanti, E., dan N. Nugraheni. 2020. Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Raya 2020 Penerapan Model Pembelajaran Daring Dengan Bantuan Video Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. 78–82.
Wahidin. 2019. Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Pancar. 3(1): 232–245.
Yestiani, D.K., & N. Zahwa, 2020. Peran Guru dalam Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. Fondatia. 4(1): 41–47. DOI: 10.36088/fondatia.v4i1.515.