IMPLEMENTATION OF AN INTEGRATED GUIDED INQUIRY LEARNING MODEL FOR GENERIC SCIENCE SKILLS ON ACIDS BASE MATERIAL

Penulis

  • Indri Anisa Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Ratu Evina Dibyantini Universitas Negeri Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31957/jipi.v12i3.3991

Abstrak

Abstract: This study aims to determine the effect of prior knowledge evaluation and student worksheets on
learning outcomes and to determine the differences in learning outcomes between high prior knowledge and
low prior knowledge using the Guided Inquiry learning model integrated with Generic Science Skills on Acid
Base material. This study uses a dual paradigm design with two independent variables and one dependent
variable. The population in this study were all students of class XI MIPA SMA Negeri 1 Pantai Cermin
consisting of 3 classes. The sample in this study was taken using a purposive sampling technique of 1 class,
namely class XI MIPA 2 with a total of 34 students who were taught with the Guided Inquiry learning model
integrated with Generic Science Skills using learning devices consisting of prior knowledge evaluation,
teaching materials, student worksheets and evaluation of learning outcomes. The instruments used in this
study were the initial knowledge evaluation test instrument, the learning outcome evaluation test instrument,
student worksheets and the non-test instrument used was the student observation sheet. Data were analyzed
using multiple linear regression tests and Independent Sample T-Test tests. The results of the data analysis
obtained showed that there was a significant influence between the evaluation of prior knowledge and student
worksheets on learning outcomes and there was a difference between students with high prior knowledge
and students with low prior knowledge.


Keywords: Guided Inquiry, Generic Science Skills, Acids Base


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh evaluasi pengetahuan awal dan lembar kerja
peserta didik terhadap hasil belajar dan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar antara pengetahuan awal
yang tinggi dan pengetahuan awal yang rendah dengan menggunakan model pembelajaran Inkuiri
Terbimbing terintegrasi Keterampilan Generik Sains pada materi Asam Basa. Penelitian ini menggunakan
desain paradigma ganda dengan dua variabel independen dan satu variabel dependen. Populasi dalam
penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas XI MIPA SMA Negeri 1 Pantai Cermin yang terdiri dari 3
kelas. Sampel dalam penelitian ini diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling sebanyak 1 kelas
yaitu kelas XI MIPA 2 dengan jumlah peserta didik 34 orang yang diajarkan dengan model pembelajaran
Inkuiri Terbimbing terintegrasi Keterampilan Generik Sains dengan menggunakan perangkat pembelajaran
yang terdiri dari evaluasi pengetahuan awal, bahan ajar, lembar kerja peserta didik dan evaluasi hasil belajar.
Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah instrumen tes evaluasi pengetahuan awal, instrumen
tes evaluasi hasil belajar, lembar kerja peserta didik dan instrumen non tes yang digunakan adalah lembar
observasi peserta didik. Data dianalisis dengan menggunakan uji regresi linear ganda dan uji Independent
Sample T-Test. Hasil analisis data yang diperoleh menunjukkan bahwa ada pengaruh yang signifikan antara
evaluasi pengetahuan awal dan lembar kerja peserta didik terhadap hasil belajar dan ada perbedaan antara
peserta didik yang pengetahuan awal tinggi dengan peserta didik yang pengetahuan awal rendah.


Kata Kunci: Inkuiri Terbimbing, Keterampilan Generik Sains, Asam Basa

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Diterbitkan

2024-10-05

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check