Media Bangun Ruang Bambu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika

Penulis

  • Ebit Rusali SMP YPPK Santo Antonius Nabire, Papua, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31957/jipi.v7i1.838

Kata Kunci:

Bamboo Medi, Bamboo Room, Learning Outcomes, Mathematics

Abstrak

This study aims to determine the effectiveness of the use of bamboo building media in an effort to improve student learning achievement in building material on the flat side. This study was conducted with experimental methods in the category of Pre-test-Post-test Control Group Design. This study selected two groups, namely class experiment and control class. Learning carried out in the experimental group using teaching aids is the media that builds the Bamboo room while the control group teaches the teaching process using the conventional (normal) method. The results of the t test show that the average scores of the experimental class and the control class post-test are very significant differences. This means that the use of Bamboo Beams media has an effectiveness towards improving student learning outcomes.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Referensi

Alkrismanto, Sumardyono, & Anton, N. (2016). Geometri 1. Jakarta: Direktur Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan

Dimyati & Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Iriyanti, E., & Virman, V. (2017). Pengaruh Penggunaan Metode Eksperimen Terhadap Minat, Keaktifan Dan Hasil Belajar Pada Materi Gelombang Bunyi Siswa Kelas XII IPA1 SMA Negeri 1 Raja Ampat Kabupaten Raja Ampat. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 5(2), 34-48.

Nitko, A. J. & Brookhart, S.M. (2001). Educational Assessment of Student (6thed). Boston: Pearson Education

Rusman. (2012). Seri Manajemen Sekolah bermutu Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Rajawali Persada

Schunk, D.H. (2012). Teori-Teori Pembelajaran: Perspektif Pendidikan (Edisi 6). (Terjemahan Eva Hamdiah & Rahmat Fajar). Boston: Massachusetts Pearson Education Inc. (buku asli diterbitkan 2012)

Sisila, A., & Siregar, T. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Kit IPA Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hantaran Panas Pada Benda Kelas VI Sekolah Dasar Negeri 03 Nabire. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 5(1), 1-13.

Suharjana, Agus. (2008). Pengenalan Bangun Ruang dan Sifat-Sifatnya di SD. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika

Suharjo. (2006). Mengenal Pendidikan Sekolah Dasar Teori dan Praktek. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Pendidikan Tinggi, Direktorat Ketenagaan.

Diterbitkan

2019-04-22

Cara Mengutip

Rusali, E. (2019). Media Bangun Ruang Bambu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 7(1), 17–24. https://doi.org/10.31957/jipi.v7i1.838

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check